Nu sätter vi standarden för servicehus till ställplatser
Husbilsmarknaden växer stadigt i hela Europa. Idag finns det 100 000 husbilar i Sverige och cirka 1,87 miljoner i Europa. Önskemålen från en husbilsgäst är dock delvis annorlunda än vad en campingplats kan erbjuda och därför väljer de ofta att övernatta på andra platser. Detta är inte unikt för Sverige utan gäller i hela Europa. Högt på denna målgrupps önskelista - enligt undersökningar - står centrumnära och enklare uppställningsplatser för övernattning, så kallade ställplatser. Vi på Danfo har genom åren designat och tillverkat servicehus till marinor och ställplatser, men först nu konkretiserar vi erbjudandet och sätter en standard i Sverige.
Riktlinjer för ställplatser
Husbildestination Sverige har tagit fram riktlinjer som en ställplats bör utformas efter. Det handlar exempelvis om:
• Attraktivt läge för besökaren, minst 8 platser.
• Plan yta med tillräcklig bärighet för fordonen.
• Hänvisning till plats för tömning och påfyllning är ett grundkrav men rekommendationen är att tömning - och påfyllningservice skall finnas på ställplatsen mot betalning
• Informationstavla med information om service som kan tillhandahållas
• Regelbunden tillsyn att platsen är städad och den service som tillhandahålls fungerar.
Det har inte funnits riktlinjer eller en standard för servicehus till ställplatser, tills nu. Vi på Danfo har valt att utveckla ett servicehus som är anpassad för att ge husbilsgästen bästa möjliga upplevelse.
Standard servicehus ställplats
En av de viktigaste kriterierna i utformningen av ett servicehus till ställplatser är möjligheten att säkerställa servicehusets funktioner, genom ett proaktivt drift- och underhållsarbete. Husbilsgästen förväntar sig att servicehuset fungerar och är fräscht när de anländer till ställplatsen. Danfos servicehus är designade och byggda med ett kvalitets och hållbarhetstänk – vilket gör att tillgänglighetsgraden är otroligt hög med rätt drift och underhåll.
Till våra byggnader kan vi tillhandahålla en underhållsplan som sträcker sig 30 år framåt – så att du kan planera för underhållsåtgärder och säkerställa servicehusets livslängd. Behöver du hjälp med drift eller underhåll finns även vi på Danfo tillgängliga – vi har lång erfarenhet av drift och underhåll på fristående toalett- och servicebyggnader i hela landet.
Planlösning servicehus ställplats
Vi har valt en grundmodell till servicehus som består av tre olika varianter. Här kan du som kund anpassa servicehuset till just din ställplats.
- Den första varianten av servicehus erbjuder dusch, två WC, RWC samt servicerum. En klassisk lösning.
- Den andra varianten innehåller dusch, två WC, latrin, tvätt och tork samt servicerum. Här har husbilsgästen möjlighet att tömma sin latrin. Genom att erbjuda tvätt och tork kan du även öka antalet husbilsgäster som stannar till på just din ställplats.
- Den tredje varianten innehåller dusch, två WC, disk, tvätt och tork samt servicerum. Här finner du utökade bekvämligheter vilket husbilsgäster kan efterfråga efter ett antal dagar på resande fot.
Saknar du något typ av lösning? Har du andra önskemål från dina husbilsgäster? Ta gärna en dialog med oss så kan vi se över vad som är möjligt att utveckla.
Fasad, tak och tillval till ställplatsens servicehus
Fasad, tak och tillval kan vi anpassa efter dina specifika önskemål. Från klassiska träfasader till emaljerade fasader. I Helsingborg har vi till exempel byggnader med historiska motiv, djungeltema, dinosaurietema och skogsmotiv. Om du står för idéerna så ser vi till att göra dem till verklighet tillsammans med våra samarbetspartners.
Taket kanske ska bestå av plegel eller sedum? Vi hjälper dig att anpassa så att byggnaden smälter in eller sticker ut.
När det gäller tillval kan vi tillsammans säkerställa att ditt servicehus har rätt funktioner. Låt oss skräddarsy just din lösning. Har du exempelvis en cykelled i närheten av ställplatsen? Låt oss addera en cykelpump på servicehuset.
Framtidens servicehus för ställplatser är här
Campingplatser har länge jobbat med stjärnor som klassificeringssystem vilka redovisar campingplatsens utbud och standard. För ställplatser finns inte samma system än, men kraven kommer komma även här och driva på utvecklingen.
För oss är det några självklara saker som ska bedömas för ett servicehus i framtiden:
- Servicehuset ska ha en hållbar design och vara designad för återbruk
- Servicehuset ska ha en tydlig underhållsplan som sträcker sig minst 30 år framåt
- Servicehuset ska ha en digital loggbok där material och produkter registreras. Genom den digitala loggboken kan byggnadens struktur följas och alla material och produkter registreras med leverantör. Detta möjliggör en framtida spårbarhet.
- Servicehuset ska vara byggt av ett företag som är ISO 14001 – certifierad – för din, min och miljöns skull